Projekty a projektový management

Management

Lze zjednodušeně chápat jako vědu a umění řídit podnikovou činnost, Za rozhodující procesy, které zabezpečují soustavu stanovených podnikových cílů, jsou pokládány procesy plánování, organizování, kontrola (operativní řízení), vedení, koordinace a rozhodování.

Za řízení je též v současnosti pokládána činnost, označovaná v anglickém jazyce Controlling. Tato činnost však neobsahuje oproti managementu proces rozhodování.

Projektový management

Je to speciální management (nebo "filosofie řízení"), moderní koncepce řízení složitých, diskrétních plánovacích úloh s vysokou mírou neurčitosti a vysokou mírou komplexnosti. Neboli specielní přístup k procesům plánování, organizování, konktrole a rohhodování o všech aspektech úlohy, označované jako projekt. Jeho součástí je motivování veškerého zainteresovaného personálu k dosažení cílů projektu.

Řízení projektu je termín, který může představovat synonymum výrazu "projektové řízení", obvykle však popisuje užší proces, vztahující se především k problematice operativního řízení konkrétních projektů.

Principy projektového managementu

  • systémový přístup - uvažuje věci ve vzájemných souvislostech
  • holistické přístupy
  • limitování prostředků - čas, zdroje a finanční prostředky jsou vždy omezeny
  • týmová práce (leadership)
  • stukturování v čase

Funkce projektového managementu

oborové řízení, vnášené do projektu ze zadavatelské (trvalé) organizační strukutury oborovými specialisty:

  • záměr
  • koncepce řešení
  • vývoj řešení
  • realizace řešení (někdy)

plánovaní a operativní řízení, zajišťované profesionání složkou projektové organizační struktury:

  • organízace projektu
  • operativní řízení
  • dokumentace a konfigurace produktu

Metody projektového managementu

  • základní: systémová analýza, systémový inženýrink, systémový management, týmová práce
  • podpůrné: operační analýza, (modelování, simulace,...), logický rámec
  • obecné: time management, personal management, analýza rizik

Projekt

Je charakterizován jako úloha, která je jedinečná svými podmínkami, např. časem, náklady, jakostí, diferenciací ve vztahu k dalším cílům a snahám, prostředím se zvýšeným rizikem, změnami a specifickou organizací.

Jedinečný celek koordinovaných činností se stanoveným výchozím a konečným bodem, realizovaný k dosažení cílů, určeným časovým, nákladovým a výkonovým rámcem.

Úsilí, v rámci něhož dochází k organizování lidských, materiálních a finančních zdrojů, které je zaměřené na provedení specificky určeného rozsahu prací při vymezených nákladech a ve vymezené lhůtě, za dodržení standardních postupů za účelem dosažení změn, které jsou dány kvalitativními a kvantitativními záměry

Normy ISO 10006/7 a DIN 69901 uvádějí definici projektu jako komplex úloh, který se musí vyznačovat:

  • jasně definovanými cíli
  • limitovanými náklady a časem
  • vysokým stupněm komplexity a inovace
  • specifickou organizací

Atributy projektu

  • unikátnost v acykličnosti
  • vymezenost v čase (začátek-konec), v přidělených nákladech a disponibilních zdrojích
  • realizace projektovým týmem - dočasně vyčleněnou skupinou motivovahých pracovníků
  • nadprůměrnost rizika v důsledku různých systémových ale i nahodilých příčin
  • složitost tvorby produktu ha výstupu

Rozlišení projektů

  • ve vztahu k produktu na výstupu (investiční, organizační, IT, sociálně-politické, ...)
  • ve vztahu ke zdrojům a cílům (komplexní projekt, subprojekt, projekt v multiprojektu, program, ...)
  • ve vztahu k vlastníkovi, zadavateli, sponzorovi, dodavateli (vlastní, externí, dodavatelský,...)
  • ve vztahu ke způsobu financování (vlastní a kapitálové prostředky, úvěr, dotace, sponzorské dary,...)